De nieuwe website van de Bibliotheek van het Vredespaleis.

Waarom nieuwe website?

In de bibliotheek van het Vredespaleis is sinds februari van dit jaar (2011) een traject in gang gezet waarbij onderzocht werd hoe de huidige website een robustere en meer uniforme look te geven dan tot op heden het geval is.

Een paar argumenten voor verandering waren enerzijds modernisering van (software) tools, versimpeling van het onderhoud aan die tools en het willen hebben van een meer bedrijfszeker content management systeem en anderzijds het kunnen verruimen van de groep contribuanten aan de website zonder een uitgebreid en ingewikkeld instructietraject te moeten bewandelen.

De keuzes.

Na gedegen onderzoek werd onlangs besloten om gebruik te gaan maken van WordPress als content management systeem en dat een en ander gerealiseerd gaat worden op een nieuwe, maar virtuele server. Dat is trouwens nu ook al het geval voor onze huidige website. Dat betekent dus dat we de komende maanden gaan werken aan de installatie en vervolgens aam de vulling van een nieuwe website. En als alles goed gaat, zijn we aan het eind van dit jaar klaar…..

Voor belangrijke onderdelen in dit process wordt extern hulp gezocht en het laat zich raden dat dat verlichting brengt en -in de nabije toekomst moet brengen- in de werklast van het zittende personeel. Toch betekent het inschakelen van derden ook instructie [niet iedereen beseft wat er zoal speelt in een bibliotheek tegenwoordig] en begeleiding [vorderingen moeten worden ge-evalueerd] en dat is hoe je het ook wendt of keert weer een verzwaring. Je wint en je verliest, waarbij -is mijn overtuiging- je meer wint dan verliest. Het is altijd goed om eens te praten met mensen die geen bibliotheekachtergrond hebben en die dan juist daarom een frisse blik kunnen hebben op het reilen en zeilen van een bibliotheek. Zij staan dichter bij de (beoogde) gebruiker dan bij de (zittende) bibliotheekmedewerker.

Het is mijn bedoeling hier zo nu en dan verslag te doen van de vorderingen en de hindernissen die wij al werkende maken en tegenkomen. Een eerste ‘vordering’ is bijvoorbeeld het goed in kaart brengen waar je als bibliotheek naar toe wilt met je collectie. Zeg je “wij zijn een bibliotheek” en hier is de catalogus en daar twitteren wij wat, we schrijven eens een blog en oja we zitten ook op Facebook? Of ga je anders met je spullen om dan het eenvoudige aanbodmodel?

Gekozen is voor het laatste -zonder natuurlijk het eerste uit het oog te verliezen- want we gaan ons primair richten op een aantal subcategorieen uit ons aanbod. Die subcategorieen noemen we ‘research guides’ en betreffen de kern van het vakgebied dat wij in de bibliotheek afdekken; het internationale recht. We hebben het dan over zo’n zestig rubrieken of guides, bijvoorbeeld “Human Rights” of “Hugo de Groot”. Uiteraard houdt de bibliotheek de actualiteit in de gaten en is er dus ruimte voor een aanpassing van het aanbod.

De rubrieken zijn uiteraard allemaal weer te rangschikken onder een zes- of zevental kopjes, of misschien vallen sommige rubrieken weer onder twee kopjes…. Het laat zich raden dat een dergelijke aanpak van grote invloed is op de manier waarop een bibliotheek als die van het Vredepaleis de collectie ‘in de etalage zet’. Gelukkig is het zo dat er in de bibliotheek eensgezindheid is over het aanbodmodel, maar -en hier komen de externen- of dat allemaal ook in technische in te realiseren valt, dat moeten we nog even afwachten. We hebben goede hoop.

Even een tipje van de sluier:

screendump van websuite www.ppl.nl

Huidige website PPL

Beoogde nieuwe website PPL

Nieuwe website PPL

Dit bericht is geplaatst in werk met de tags , . Bookmark de permalink.

Een reactie op De nieuwe website van de Bibliotheek van het Vredespaleis.

  1. Hoi Aad!

    De bibliotheek van het Vredespaleis staat dus weer een nieuwe en frisse uitdaging te wachten. Ik wens je er veel succes mee en ik wil het graag allemaal op de voet gaan volgen. Eén van de redenen dat ik jullie op de voet wil volgen is dat ik van cliënten vaak de vraag krijg: wat is een goed platform voor blogging? Het advies wat ik ze dan geef hangt natuurlijk af van veel factoren af (bijv. hoe groot is de organisatie, is er IT-expertise en zo ja, wat voor soort IT-expertise enz.), maar WordPress komt dan toch vaak niet goed uit de bus. Er is bijvoorbeeld behoorlijk wat expertise en tijd nodig om een website/weblog te veranderen en in mijn ogen zal een website de flexibiliteit moeten hebben om zich makkelijk te kunnen aanpassen aan nieuwe producten/services waarmee we allemaal communiceren, maar ook nieuwe vormen van representatie. Ja, WordPress is het meest bekend onder experten en leken, maar moet de focus nu liggen op het onderhouden van de technologie van de website of op het creëren van content van de website?

    In ieder geval veel sterkte.

    / Richard

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *